PABO OP BEZOEK BIJ TIS

Richard Mens, Betafactory – Wat moeten twee klassen tweedejaars pabo-studenten nou op TIS? Op het eerste gezicht inderdaad geen voor de hand liggende combinatie, maar ook leerkrachten basisonderwijs moeten wel iets weten van wetenschap en techniek. Want zij krijgen kinderen in de klas die daar interesse in hebben en misschien wel een technische opleiding gaan doen. Dus ook op de pabo aandacht voor ontwerpend leren. In twee weken deden ze allerlei ideeën op, maakten ze ontwerpen en werkten deze uit tot attracties waar kinderen spelenderwijs technische principes aan kunnen ontdekken.

Zo kwamen de studenten terecht in het HighTechCentreDelft (o.l.v. Marcel van Wijk) in de Betafactory (o.l.v. Hans Poldervaart en Jorin Seiffers) daar maakten ze hun eerste ontwerpschetsen onder begeleiding van techniek-ambassadeurs (via Bianca van Hooff) en Richard Mens. In de werkplaats van IPO hebben ze deze uitgewerkt tot “spuugmodellen” en daarna tot echt werkende, full-size prototypes.

Van Escape-muur tot Sinterklaas-bibberspiraal en van kettingreactie tot pannenkoeken-mixer. Ook daarbij hebben studenten Werktuigbouwkunde geassisteerd, zonder het werk van de pabo-studenten over te nemen. Dat leidde tot interessante “chemie”. Afgelopen zondag stonden de studenten met hun attracties op het Natuur- en Techniekspektakel, waar honderden kinderen en hun ouders/begeleiders het allemaal mochten uitproberen. Een enorm succes: bij alle attracties stonden kinderen in de rij!

We hopen dat deze aankomend leerkrachten via het zelf doorlopen van de technische cyclus en het opdoen van een succes-ervaring, het zelfvertrouwen hebben gekregen om in hun basisschoolklas met techniek aan de slag te gaan. De samenwerking met technische opleidingen is een grote meerwaarde in dit project!

Recent Posts