Doel: Het ontwerpen van een Automatic Guided Vehicle (AGV) die munitie transporteert voor opslag, controle en onderhoud binnen een depot. Bovendien kan de AGV munitie naar vliegtuigen buiten het depot brengen wanneer dit nodig is.
Cluster: project binnen het thema ‘Enkelstuksproductie’, Werktuigbouwkunde
Opdrachtgever: Ministerie van Defensie

De Automatic Guided Vehicle (AGV) zal gebruikt worden op een munitiedepot op een vliegveld van het Ministerie van Defensie. Het voertuig moet daarbij volledig automatisch munitie kunnen verplaatsen van het depot, naar de vliegtuigen. Voor het ontwerp is er een 3D model gemaakt in Inventor. Voor de AGV is er een frame ontworpen waarop er krachtenberekeningen zijn uitgevoerd, waardoor er zeker is dat deze zijn eigen gewicht met munitie kan dragen. De ophanging bestaat uit een dubbele wishbone en de stuurinrichting gaat via een dubbele ackermansturing.

Het voertuig wordt aangedreven door een asynchrone draaistroommotor, die wordt bestuurd door een motorregelaar. De motor wordt gevoed door accu’s, die zowel parallel, als serie geschakeld staan. Om de munitie op te pakken is er een lift nodig, bestaande uit hydraulische hefvorken en een hydraulische schaarlift. Om ervoor te zorgen dat de AGV niet omkantelt tijdens het liften van de munitie, is een stabilisatorstang aan de zijkant van de AGV geplaatst om het voertuig stabiel te houden. De navigatie van de AGV gebeurt door middel van ingelegde magneten in de grond van het munitiedepot en een gyroscoop in de AGV. Voor navigatie in de buitenlucht wordt gebruik gemaakt van GPS-navigatie. Om ervoor te zorgen dat het voertuig veilig rondrijdt zonder obstakels te raken zijn er twee veiligheidssensoren gemonteerd op de AGV. De AGV zal stoppen als het bij het vliegtuig is aangekomen, waarna het handmatig wordt bestuurd.

De studenten hebben het voorlopige ontwerp uitgewerkt met berekeningen en een engineering model, dat een beeld geeft van het werkingsprincipe. Verschillende berekeningen, voornamelijk krachtberekeningen, resulteren in dimensies van onderdelen. Het veer-demper systeem is onderhevig aan veel theorieën en berekeningen, resulterend in de dempings- en veerconstante. Het ontwerp wordt aanbevolen voor het ontwikkelen van een prototype.

Gerealiseerd door:

– Chris Sabel
– Emiel van Setten
– Floris Teunissen
– Jos Velthorst
– Peter Verweij
– Ron Smetsers
– Tamara van Velse
– Veysel Köse

Related Works

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *